آشنایی با کمپرسورهای اسکرو بیتزر

شرکت بیتزر یکی از بزرگترین شرکت‎های تولید کننده کمپرسور و تجهیزات مورد استفاده در صنایع برودتی است. یکی از محصولات این شرکت کمپرسور اسکرو است، که به علت کیفیت بالای خود در سراسر دنیا شناخته شده می‌باشد. در این مقاله قصد داریم با کمپرسورهای اسکرو بیتزر بیشتر آشنا شویم.

کمپرسور اسکرو

یکی از مهمترین تجهیزات سیکل تبرید تراکمی، کمپرسور است. کمپرسور دستگاهی است، که با افزایش فشار مبرد اولاً انرژی  لازم برای طی شدن سیکل را به مبرد می‎‌دهد، دوماً باعث افزایش دمای تقطیر مبرد می‎‌شود که با این کار مبرد بتواند در کندانسور و در دمای محیط مایع شود.

کمپرسورها برای انجام عمل فشرده‎‌سازی مبرد، از مکانیزم‎‌های مختلفی بهره می‎‌گیرند. یکی از مدل‎‌های کمپرسور، کمپرسورهای اسکرو (screw compressor)، می‎‌باشند.

کمپرسورهای اسکرو با استفاده از دو محور مارپیچ که در موازات یکدیگر دوران می‎‌کنند، مبرد را به داخل خود کشیده، آن را فشرده کرده و سپس تخلیه می‎‌کنند. طراحی محورهای مارپیچ به گونه‎‌ای است، که مبرد با طی کردن مسیر آن، متراکم شده و فشارش افزایش می‎‌یابد. در مقاله کمپرسور اسکرو توضیحات کاملی‌تری در این باره وجود دارد.

کمپانی بیتزر

همان طور که اشاره شد، هدف از این مقاله آشنایی با کمپرسورهای اسکرو بیتزر است، اما قبل از آن بهتر است تا با شرکت بیتزر بیشتر آشنا شویم.

در سال 1934 مارتین بیتزر شرکت Apparatebau für Kältetechnik را تاسیس کرد که بعد‌ها به شرکت بیتزر تغییر نام داد. اولین محصولات این شرکت، شیرهای انبساط و کمپرسورهای پیستونی دو سیلندر بود. این شرکت به دلیل تولید محصولاتی بسیار با کیفیت و مهندسی شده، به زودی توانست در سراسر دنیا مشتریانی بدست آورد. به طوری که در سال 1959 محصولات بیتزر به بیش از 50 کشور صادر می‎شدند.

از سال 1961 تا 1979 اولریچ شافلر ریاست شرکت بیتزر را عهده‌دار بود. پس از مرگ وی، پسرش در سال 1979 به ریاست بیتزر رسید که البته از آن زمان فعالیت‌های بیتزر بسیار گسترده‌تر شد و امروزه این شرکت یکی از پیشگامان توسعه صنایع برودتی در دنیا بدل شده است. بطوری که در بیش از 70 نقطه از جهان شعبات فعال دارد. امروزه تولیدات بیتزر محصولات متنوعی هستند از جمله:

  • کمپرسورهای پیستونی بیتزر
  • کمپرسورهای اسکرال بیتزر
  • کمپرسورهای اسکرو بیتزر
  • انواع مبدل‎های حرارتی
  • تجهیزات کنترلی
  • و …

که در ادامه به بررسی کمپرسورهای اسکرو بیتزر خواهیم پرداخت. برای مراجعه به وب سایت رسمی آن به این لینک مراجعه کنید.

کمپرسورهای اسکرو بیتز

کمپرسورهای اسکرو بیتزر دارای مدل‎‌های مختلف با بازه وسیعی از ظرفیت‎‌ها هستند که برای کارایی‎‌های مختلفی طراحی شده‌اند:

  • کمپرسور سمی هرمتیک اسکرو بیتزر
  • کمپرسور باز اسکرو بیتزر
  • کمپرسور سمی هرمتیک اینورتردار بیتزر
  • کمپرسور  سمی هرمتیک کامپکت بیتزر
  • کمپرسور هرمتیک کامپکت بیتزر

کمپرسورهای سمی هرمتیک اسکرو بیتزر

کمپرسورهای نیمه باز یا سمی هرمتیک بیتز، راندمان بسیار بالا داشته و برای کاربردهایی با ظرفیت‌ها متوسط و بالا مناسب هستند. این کمپرسورها با مبردهای فریونی رایج سازگاری دارند. مدل‌های کمپرسورهای سمی هرمتیک اسکرو بیتزر با سری HS شناخته می‌شوند.

کمپرسورهای باز اسکرو بیتزر

کمپرسورهای باز به کمپرسورهای گفته می‌شود، که موتور الکتریکی از محفظه تراکم جدا بوده و توسط یک شفت به یکدیگر متصل می‌شوند. کمپرسورهای باز اسکرو بیتزر، در دو سری OS.A مناسب برای مبرد آمونیاک و OS مناسب برای مبردهای فریونی با ظرفیت‌های مختلف وجود دارند.

کمپرسورهای سمی هرمتیک اینورتردار بیتزر

یکی از معروف‌ترین مدل‌های کمپرسورهای اسکرو بیتزر، سری CSV یا اسکرو سمی هرمتیک اینورتردار است. ویژگی اصلی این کمپرسورهای مصرف برق بسیار پایین و طول عمر بالایی آن‌هاست. وجود اینورتر باعث شده تا با کنترل فرکانس کمپرسور،  ظرفیت کمپرسور به راحتی متناسب با دما کنترل شده تا در مصرف برق صرفه‌جویی شود.

کمپرسورهای کامپکت اسکرو بیتز

کمپرسورهای کامپکت اسکرو بیتزر که در دو سری CSH یا سمی هرمتیک کامپکت و VSK یا هرمتیک کامپکت موجود می‌باشند، با طراحی منحصر به فرد خود دارای ابعاد کوچک ولی به نسب ظرفیت بالایی هستند، که برای استفاده در انواع سیستم‌های تهویه مطبوع و برودتی در دماهای پایین و متوسط مناسب می‌باشند. وزن کم، بازدهی بالا و سازگاری با انواع مبردهای رایج از دیگر ویژگی‌های این کمپرسورهاست.

جمع بندی

شرکت بیتزر یکی از بزرگترین و پیشروترین شرکت‌های فعال در حوزه صنایع برودتی و تهویه مطبوع است، که تولیدات اصلی آن انواع کمپرسورهای برودتی می‌باشد. در این مقاله ضمن مروری بر روش کار کمپرسورهای اسکرو، با تاریخچه شرکت بیتزر و نهایتاً مدل‌های مختلف کمپرسور اسکرو بیتزر آشنا شدیم. امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید.

اروندپک
ارسال دیدگاه