از کندانسینگ یونیت چه می‌دانید؟

کندانسینگ یونیت یکی از تجهیزاتی است که در سیستم‌های برودتی و تهویه مطبوع کاربرد دارد. این دستگاه را می‌توان موتورخانه سیستم‌های سرمایشی در نظر گرفت. مبرد در کندانسینگ یونیت فشرده و سپس مایع می‌شود. به این ترتیب حرارت خود را دفع کرده و آماده است تا در اواپراتور تبخیر شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی روش کار و انواع کندانسینگ یونیت‌ بپردازیم.

کندانسینگ یونیت

بهتر است قبل از پرداختن به کندانسینگ یونیت مروری داشته باشیم بر سیکل تبرید تراکمی. این سیکل شامل چهار مرحله است. مبرد با طی کردن این چهار مرحله حرارت را از سیال مد نظر گرفته و به بیرون دفع می‌کند.

در مرحله اول کمپرسور مبرد را فشرده می‌کند. سپس در کندانسور حرارت مبرد دفع می‌شود. در مرحله سوم مبرد توسط شیر انبساط افت فشار می‌یابد. و در مرحله آخر در اواپراتور با گرفتن حرارت تبخیر می‌شود. با برگشتن مبرد به کمپرسور سیکل کامل می‌شود.

حال به کندانسینگ یونیت بپردازیم. این دستگاه شامل قسمت فشار بالای سیکل است. یعنی کمپرسور، کندانسور و تجهیزات کنترلی و حفاظتی. وظیفه آن تامین بار برودتی و آماده کردن مبرد برای ورود به اواپراتور است. به عبارتی می‌توان گفت که یونیت خارجی در سیستم‌های برودتی یا تهویه مطبوع همان کندانسینگ یونیت است.

همان طور که اشاره شد، در سیکل برودتی مبرد قبل از شیر انبساط باید فشرده شده و حرارت خود را دفع کند. با این کار مبرد آماده است تا خنک‌کاری یا به عبارتی گرفتن حرارت را انجام دهد. کندانسینگ یونیت با استفاده از کمپرسور و کندانسور خود مبرد را برای این کار آماده می‌کند.

اجزاء کندانسینگ یونیت

اجزاء کندانسوینگ یونیت شامل این موارد است:

کمپرسور

وظیفه فشرده سازی و تامین انرژی لازم برای حرکت مبرد را دارد. کمپرسورهای مورد استفاده در کندانسوینگ یونیت معمولاً از نوع روتاری، اسکرال، پیستونی و در برخی مدل‌ها اسکرو می‌باشد. جهت آشنایی بیشتر با هر یک از انواع کمپرسور می‌توانید به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

هم‌چنین می‌توان از کمپرسورهای اینورتردار در کندانسینگ یونیت نیز استفاده کرد. کمپرسورهای اینورتردار قابلیت کنترل دور کمپرسور را دارند. به این ترتیب کنترل ظرفیت به شکل دقیق‌تر انجام می‌شود. با این کار علاوه بر کاهش مصرف انرژی، طول عمر کمپرسور نیز افزایش می‌یابد.

کندانسور

کندانسور یا چگالنده نوعی مبدل حرارتی است که وظیفه آن دفع گرمای مبرد است. مبرد در حالت گازی وارد کندانسور می‌شود. در کندانسور حرارت خود را به هوا یا آب منتقل می‌کند. در آخر به شکل مایع سابکول خارج می‌شود. همان طور که اشاره شد دو نوع کندانسور وجود دارد. کندانسور هواخنک و کندانسور آب خنک.

اگر کندانسور مورد استفاده، کندانسور از نوع هواخنک باشد به آن کندانسینگ یونیت هوایی گفته می‌شود. در این کندانسور با استفاده از فن جریان هوا را از روی لوله‌های کویل عبور می‌دهند. مبرد نیز با طی کردن مسیر لوله‌ها توسط هوا خنک می‌شود. در این سیستم نیازی به مصرف آب و برج خنک‌کننده نیست. ابعاد آن نیز کوچک‌تر و فشرده‌‍تر است.

در کندانسینگ یونیت‌های آبی، کندانسور آبی یا آب خنک است. در این نوع سیستم از کندانسور پوسته لوله‌ای بهره گرفته می‌شود. مبرد با ورود به کندانسور آبی، توسط جریان آب بدون تماس مستقیم خنک می‌شود. آب خنک‌کننده کندانسور نیز به کمک برج خنک کننده یا کولینگ تاور خنک می‌شود. از این نوع کندانسینگ یونیت برای سیستم‌هایی با ظرفیت بالا و در آب و هوای خشک استفاده می‌شود.

شیر معکوس کننده

در کندانسینگ یونیت‌هایی که به شکل هیت پمپ عمل می‌کنند قطعه‌ای وجود دارد به نام شیر معکوس کننده. وظیفه این شیر معکوس کردن جریان مبرد است. با معکوس شدن سیکل به جای برودت، بار حرارتی ایجاد می‌شود. به عبارت دقیق‌تر نقش اواپراتور و کندانسور جابه‌جا شده و حرارت از محیط بیرون به داخل منتقل می‌گردد.

علاوه بر این موارد تجهیزات کنترلی و حفاظتی مثل فیلتر درایر، اویل سپراتور یا جداکننده ورغن، فشارسنج و … نیز در کندانسینگ یونیت بکار برده می‌شود.

کاربرد کندانسینگ یونیت

موارد استفاده از کندانسینگ یونیت را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد.

  • تهویه مطبوع، در سیستم‌های انبساط مستقیم مثل کولر گازی یا اسپلیت، داکت اسپلیت، سیستم‌های VRF، هواساز و فن کویل انبساط مستقیم.
  • تبرید، در یخچال‌های فروشگاهی و صنعتی و همین طور برای سردخانه‌ها.

جمع بندی

در این مقاله با یکی از تجهیزاتی که در سیستم‌های تهویه مطبوع و برودتی کاربرد دارد آشنا شدیم. کندانسینگ یونیت قسمتی از سیکل برودتی است که مبرد را آماده می‌کند تا عمل تبخیر را انجام دهد. از این دستگاه عمدتاً در سیستم‌های انبساط مستقیم و سیستم‌های برودتی بهره گرفته می‌شود. امیدواریم از این مقاله بهره برده باشید.

اروندپک
ارسال دیدگاه