آشنایی با کمپرسورهای پیستونی کوپلند

یکی از معروف‌ترین برند‌های تولید کننده کمپرسورهای برودتی در جهان برند کوپلند می‌باشد. این شرکت انواع کمپرسورهای پیستونی هرمتیک، سمی هرمتیک و اسکرال را برای سیستم‌های تبرید و تهویه مطبوع تولید می‌کند،‌ که در سراسر جهان مشتری دارند. در این مقاله ضمن آشنایی با برند کوپلند با کمپرسور کوپلند پیستونی هرمتیک نیز بیشتر آشنا خواهیم شد.

معرفی برند کوپلند

برند نام آشنای کوپلند،‌ که کمپرسورهای آن در صنایع برودتی و سیستم تهویه مطبوع بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، یکی از برند‌های زیر مجموعه شرکت امرسون الکتریک Emerson Electric آمریکاست. این شرکت که در ایالت میزوری قرار دارد، طراح و تولید کننده انواع دستگاه‌های صنعتی، نیمه صنعتی و خانگی است که در حوزه‌های مختلفی از جمله سیستم‌های کنترل و ابزار دقیق، گرمایش، تهویه مطبوع، برودت، انواع حسگر و محافظهای صنعتی فعالیت می‌کند.

تاریخچه تاسیس این شرکت به سال 1890 باز می‌گردد، که توسط جان وسلی امرسون در شهر سنت لویس ایالت میزوری، این شرکت با نام ‌Emerson Electric Manufacturing تاسیس شد. هدف آن‌ تولید موتورهای الکتریکی طراحی شده توسط برادران اسکاتلندی مستون بود. دو سال بعد این شرکت، اولین شرکت عرضه کننده فن‌های الکتریکی در آمریکا شد. به زودی این شرکت با تولید و فروش چرخ‌های خیاطی، مته‌های دندانپزشکی و دیگر تجهیزات الکتریکی، فعالیت خود را گسترش داد.

هنگام جنگ جهانی دوم، شرکت امرسون با مدیریت استوارت سیمینگتون به یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان سلاح‌های هواپیما‌های جنگی بدل شد. استوارت سیمینگتون بعدها وارد حوزه سیاست شد و سمت‌های گوناگونی را بر عهده گرفت.

در سال 1954، شرکت امرسون 36 برند زیرمجموعه را به ثبت رساند. در سال 1937 با 31 هزار نفر پرسنل فروشی معادل 800 میلیون دلار در سال داشت.

امروزه این شرکت دارای بیش از 60 برند زیر مجموعه است که کوپلند Copeland یکی از آن‌ها است. این برند از سال 1986 فعالیت خود را در زمینه تجهیزات برودتی و تهویه مطبوع آغاز کرد. محصولات کوپلند شامل موارد زیر است:

  • کمپرسورهای اسکرال برای تهویه مطبوع و سیستم‌های برودتی
  • تجهیزات الکترونیکی کمپرسور
  • کمپرسورهای سمی هرمتیک
  • کمپرسورهای هرمتیک
  • کندانسینگ یونیت برای سیستم‌های برودتی

کمپرسور پیستونی

قبل از آنکه به معرفی کمپرسور کوپلند بپردازیم، بد نیست مروری داشته باشیم بر کمپرسور های کوپلند پیستونی و روش کار آن‌ها در سیکل تبرید تراکمی.

در سیکل تبرید تراکمی، برای آنکه مبرد بتواند در سیکل جریان داشته باشد و هم‌چنین برای آنکه دمای تقطیر آن بالا رود تا بتواند در کندانسور مایع شود، نیاز دارد که افزایش فشار یابد. به همین جهت بعد از اواپراتور و قبل از کندانسور، یک کمپرسور قرار می‌گیرد تا عمل متراکم کردن و افزایش فشار مبرد را انجام دهد.

کمپرسورها با طراحی‌های مختلف، مکانیزم مختلفی برای فشرده‌سازی دارند. یکی از این طراحی‌ها کمپرسور های پیستونی کوپلند هستند. کمپرسورهای پیستونی یا رفت‌ و برگشتی، با استفاده از یک سیلندر و حرکت پیستون داخل آن گاز را به درون خود کشیده، فشرده کرده و تخلیه می‌کنند. در کمپرسورهای پیستونی یک موتور الکتریکی توسط جریان برق حرکت دورانی ایجاد می‌کند که این حرکت تبدیل به حرکت رفت و برگشتی پیستون می‌شود. منافذی نیز برای مکش و تخلیه مبرد تعبیه شده است. ابتدا با حرکت پیستون به سمت پایین منفذ مکش باز شده و مبرد را به درون سیلند می‌کشد. سپس با بسته شدن آن منفذ، پیستون به سمت بالا حرکت کرده و باعث فشرده شدن گاز می‌شود. در آخر نیز با باز شدن منفذ تخلیه،‌ گاز فشرده شده به لوله تخلیه فرستاده می‌شود.

کمپرسور های پیستونی کوپلند ، نسبت به دیگر کمپرسورها ساختار ساده‌تر و قیمت کم‌تری دارند و هم‌چنین تعمیرات آن‌ها نیز ساده‌تر است. اما ارتعاش و آلودگی صوتی در این کمپرسورها زیاد است.

کمپرسورهای پیستونی خود به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • کمپرسورهای هرمتیک
  • کمپرسورهای سمی هرمتیک
  • کمپرسورهای باز

کمپرسور هرمتیک

در کمپرسورهای هرمتیک، موتور الکتریکی و سیلندر و پیستون، در یک محفظه بسته قرار دارند. در درون یک پوسته دو تکه هر دو قسمت الکتریکی و مکانیکی کمپرسور قرار گرفته و آن دوتکه به هم‌ جوش می‌‌شوند. البته در بعضی مدل‌ها توسط پیچ نیز بسته می‌شوند. این کمپرسورها معمولاً حجم کمتری داشته و احتمال نشتی در آن‌ها بسیار کم است.

کمپرسور کوپلند پیستونی

کمپرسورهای هرمتیک کوپلند که در ظرفیت‌ها مختلفی از 1/8 تا 5 اسب موجود هستند،‌ مناسب برای سیستم‌های برودتی صنعتی، نیمه صنعتی و خانگی می‌باشند.

کمپرسورهای بسته کوپلند، بسیار بادوام و با راندمان بالا می‌باشند، که در مدل‌های مختلف قابل استفاده در انواع کاربردها و ظرفیت‌ها هستند. این کمپرسورها در سه سری مختلف عرضه می‌شوند.

  • کمپرسورهای هرمتیک سری A: از 1/8 تا 1 اسب
  • کمپرسورهای هرمتیک سری R: از 1/3 تا 1/4 1 اسب
  • کمپرسورهای هرمتیک سری C: از 1 تا 1/2 4 اسب

این کمپرسورها قابل استفاده در انواع یخچال و یخچال فریزرهای خانگی و نیمه صنعتی، و هم‌چنین انواع سردخانه‌های مواد خوراکی و … هستند که با اکثر مبردهای رایج سازگاری دارند.

از ویژگی‌های بارز آن‌ها مصرف انرژی کم، آلودگی صوتی پایین و دوام بالا را می‌توان نام برد.

جمع‌بندی

در این مقاله با برند کوپلند که یکی از زیر مجموعه‌های شرکت امرسون است، آشنا شدیم و ضمن مروری بر تاریخچه آن با یکی از معروف‌ترین محصولات کوپلند یعنی کمپرسور های پیستونی کوپلند آشنا شدیم.

اروندپک
ارسال دیدگاه